Wednesday, January 5, 2011

Sejenak terfikir.

Manusia yang hebat adalah manusia yang menjadi pemikir. >> konon-kononnya nak jadi manusia hebatlah nie..hik.

Baru-baru nie, result final exam UiTM dah pun keluar. Maknanya, semua student UiTM bakal menjadi ‘sasau’ untuk sementara. Termasuklah dia yang sibuk menaip ni. Apa yang boleh saya cakap, saya sangat kecewa dengan diri saya. SANGAT KECEWA. Lebih teruk lagi, ayah saya pun kecewa jugak walaupun die cuma senyum sambil cakap “takpelah, sem depan ome  boleh usaha lagi”. Alhamdullilah, clear paper cuma pointer……………Saya tahu saya tak cukup usaha, kurang tawakkal. *kena usaha dan tawakkal seiring, zaynor! Saya selalu lupa agaknya, lupa nak belajar. Lupa nak berdoa, lupa yang saya tak sepandai mana. Tak sebagus mana. Lupa yang Allah tu selalu ada. Lupa untuk bersyukur, lupa untuk menghargai.  Lupa segalanya. *InsyAllah, saya akan berubah. For better, for goodJ. Doakan ok?

Okay, yang ni pulak dah lama saya duk fikir baru hari ni saya bagitau. Saya rasa ‘sesuatu’..saya pun tak pasti apa perkataan yang sesuai untuk dijelaskan. Macam dilemma pun ada, mencari arah atau kepastian? Entahlah, tapi saya keliru. Saya cuba untuk berfikir, secara rasional. ‘benda’ tu, baik atau buruk? Yang saya tahu dan pasti, niat tak menghalalkan cara. Segelintir orang-orang yang rapat disisi saya melakukan ‘benda’ tu, tapi diorang tak kesal. Tapi,  rasa  suka pulak seolah-olah macam simbol kebahagiaan dan tanda cinta..I am not judging, please understand that.  Maaf, saya masih konservatif dan skeptikal.

Ada seseorang pernah cakap, “ leader kena buat keputusan, samada betul atau salah keputusan tu.” Dia cakap lagi leader jugak yang kena bentuk anak-anak buah dia, sebab berjaya atau tak, kekuatan organisasi tu yang penting”. Saya berpegang dengan pesanan tu, saya tahu cabaran lagi kuat akan datang sekejap je lagi.  Takut, memang sangat takut. Tapi, saya tahu saya boleh dan saya kena cuba. Bukan cuba-cuba je tapi kena cuba yang terbaik! Saya tak nak jadi ketua yang cuma gah pada nama je, tapi kerja habuk pun tarak. Owhhh, tidaak.  

Truth to be told: Perubahan. Saya kena terima dan belajar menerima, sebab saya tahu inilah proses kehidupan. Mungkin Ome jadi lebih matang lepas nie kan?;) Oh, ye..I’m turning 20..owh NO!



No comments:

Post a Comment