Tuesday, January 18, 2011

Dia : Ayah, Emak, Hero saya!


Sejak cuti semester hari tu, hati jadi semakin syahdu pula. Yelah, masa tulah je yang ada untuk sama-sama dengan ayah n mak macam masa sekolah dulu. Sekarang ni pulak cuma tinggal ayah mak dan cucu- cucu je kat rumah, anak-anak balik sebulan sekali. Jadi, saya cuba untuk faham perasaan diorang, rasa rindu diorang pada anak-anak. Kenapa saya blog pasal ayah mak saya? Sebab ome rindu ayah n mak, sangat! homesick=_=

Ayah. Sangat garang tapi sangat penyayang. Easy going, friendly and loyal. Bekas askar perisik ni memang terbawa-bawa dengan attitude seorang tentera dari muda sampilah dah bercucu. Tak percaya? cubalah borak dengan ayah, serius macam polis soal siasat pesalah jenayah. Kitaorang, anak-anak dia ni memang diajar untuk berdisplin selalu, kena behave dan jaga attitude. Ayah ni agak konservatif sebenarnya, banyak batas-batas yang kitaorang kena jaga tapi its for our own benefit juga. Ikutkan jelah walaupun kadang-kadang rasa nak melawan.  Saya mungkin anak yang paling degil. Sikap saya banyak persamaan dengan ayah sebab tulah saya paling manja dengan ayah. Selalu nak ikut kata sendiri je, sehari kalau tak bertekak dengan ayah memang tak sah. Seronok perasaan tu, tapi kadang-kadang jelah saya menang..-_+. Fyi, Ayah adalah tukang masak terhandal, takde sape boleh lawan masakan ayah. Yummy! (sorry, mummy =p)

Truth to be told: Owh, ayah sangat huggable! I love to hug him all the time, by any chance.  Ayah jarang nak bagitahu rasa sayang dia, tak pernah mungkin. But his LOVE is more than words. Ayah’s affection and love are priceless, and I’ll miss him for that. Always. He is my inspiration, my hero and my soul.


Emak. Tegas dan susah nak dijangka. Kadang-kadang sangat penyayang dan memahami, tapi kadang-kadang agak cold-hearted. Apa-apapun, dia emak saya dan saya sayaaaaaaaaaaang dia. Emak penasihat yang baik, guru agama yang hebat jugak. Walaupun emak cuma surirumah, tapi jangan sesekali pandang rendah pada dia. Emak dengan ayah memang berkepit 24jam macam belangkas dari baru kahwin sampailah lepas 43 tahun berkahwin. Ok, yang ni saya ikut perangai emak, not-so-independent. Peristiwa 7 tahun lepas, peristiwa perit yang takkan saya lupa. Emak sakit sampai hampir menemui ajal. Alhamdullilah, kita masih bersama sampai sekarang.

Truth to be told: Kehebatan emak terletak pada jiwanya. Saya kagum dengan emak.


Ayah dan emak, sumber inspirasiku. I cannot afford to lose them, not now at least. I can’t imagine waking up from sleep knowing that they are not with me. They give me life, hopes and dreams. I know  everyday regardless how busy I am, they are waiting for my call. Even its just a ‘hello’. And I’m thankful to Allah for that, for giving me the chance to hear their voice everyday, to know that they are with me. Their prayers, love and feelings. I LOVE you!
Truth to be told: If I got the chance to choose who will go first, I hope that they will ‘go’ together because I know either ayah nor emak can live without each other. Am I ready for that?  No and never will..

No comments:

Post a Comment